ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خسارت ۸۲۵۰ میلیارد تومانی کشاورزی خراسان رضوی در پی سرمای شدید زمستان

  • کد خبر: ۱۵۵۳۸۸
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
خسارت ۸۲۵۰ میلیارد تومانی کشاورزی خراسان رضوی در پی سرمای شدید زمستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزی خراسان رضوی در پی سرمای زمستان اخیر ۸۲۵۰ میلیارد تومان خسارت دید. اکثر این خسارت‌ها به بخش باغبانی وارد شد. به طور دقیق‌تر فقط ۲۴۴۷ میلیارد تومان از خسارت‌های سرمای اخیر مربوط به بخش زراعی بوده که تنها محصولات گندم و جوی استان ۱۵۳۵ میلیارد تومان خسارت دیدند.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین ساربان امروز، ۲۵ اسفند، در دوازدهمین اجلاس رسمی دوره ششم شورای اسلامی خراسان رضوی در صحن شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: سال زراعی امسال با استقبال کشاورزان از تولید گندم آغاز شد چراکه این محصول افزایش قیمت داشت. امسال در سطح خراسان رضوی ۱۲۹ هزار تن گندم کشت شده است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌های امسال و تاثیر آن بر وضعیت کشاورزی خراسان رضوی گفت: مهر امسال باران کمی بارید و دی ماه نیز سرمای سختی وارد کشورمان شد. این سرما باعث بروز خسارات جدی به بخش کشاورزی خراسان رضوی شد که البته پیش از وقوع چنین مسائلی به کشاورزان اطلاع‌رسانی لازم انجام گرفت.

ساربان با بیان اینکه همچنین زعفران یکی از محصولاتی است که شدیدترین خسارت را از سرمای زمستان امسال دید، عنوان کرد: باید توجه داشت حجم این محصول سال آینده بسیار آسیب خواهد دید و کم خواهد شد. البته خسارت‌های مربوط به جو و گندم قابل جبران است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: امسال برای جبران این خسارت‌ها برای گندم ۴۵۰ و برای جو ۳۵۰ کیلوگرم کود اختصاص دادیم. در کنار این‌ها کود فسفات نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شد.

ساربان از نابودی احتمالی بخش زیادی از باغ‌های انار خراسان رضوی در پی سرمای شدید زمستان خبر داد و افزود: این باغ‌ها دمای منهای ۱۴ درجه را نمی‌تواند تحمل کند. همچنین بسیاری از درختان دارای میوه‌های هسته‌دار در پی سرمای مزبور آسیب دیده و گلخانه‌ها نیز از خسارت بی‌نصیب نمانده است. آسیب به گلخانه‌ها در فریمان جدی بوده است.

وی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت به خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته بخش زیادی از هدف‌گذاری‌های مربوط به این الگوی کشت محقق شده است. این الگو سراغ محصولات کم‌آب‌طلب رفته که به ازای هر متر مکعب آب، درآمد بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین لازم است در تولید جو، ذرت، حبوبات و علوفه بیشتر کار کنیم.
ساربان تاکید کرد: اجرای دقیق الگوی کشت موجب افزایش عملکرد بخش کشاورزی استان و همچنین بهره‌وری در مصرف آب خواهد شد.

برای ۵۵۷ هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی سند مالکیت صادر شده است

محمدرضا قوسیان‌مقدم، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه خراسان رضوی یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی استان جزو مستثنیات است، عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک برای ۵۵۷ هزار هکتار از این اراضی سند مالکیت صادر شده و از ۲۹۰ هزار هکتار آن نیز رفع تداخل شده است. البته ۷۰۰۰ هکتار از این زمین‌ها همچنان تداخل دارد. بیش از ۱۵۰ هزار از این اراضی نیز برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حفظ کاربری اراضی است، بیان کرد: برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی براساس مصوبه ابلاغی وزیر کشور بر عهده فرمانداران است که به عنوان رئیس کارگروه مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز منصوب می‌شوند. مبارزه با ساخت و ساز‌های غیر مجاز در محدوده و حریم شهر‌ها هم مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی هر استان و شهرداری‌هاست. در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان در هر شهرستانی که شهرداران آن با ما تعامل خوبی دارند، در زمینه برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز کار مشترک انجام می‌دهد. در مشهد نیز با شهرداری مشهد تفاهمی منعقد کردیم مبنی بر اینکه سازمان اختیارات خود در این زمینه را به شهرداری مشهد تفویض کرده است. آمادگی این تفویض اختیار را برای سایر شهرستان‌ها نیز داریم.

حدود ۱۹۴ هزار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی زیر پوشش آبیاری تحت فشار است

همچنین جعفر جوادی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به سطح اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر وسعت اراضی کشاورزی برخوردار از آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است. همچنین برای ۳۹۰ هزار هکتار دیگر استعداد تعبیه این تکنولوژی وجود دارد. در حال حاضر خراسان رضوی بین استان‌های کشور بیشترین سهم اعتباری را برای آبیاری تحت فشار به خود اختصاص داده است.

وی درباره تصمیم مسئولان برای تغییر ساعات بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی در سال آینده بیان کرد: ساعات کارکرد چاه‌ها محدود به ماه خاصی نشده بلکه بر اساس فرمول جدید حجم آب استحصالی به دبی ثانیه‌ای آن تقسیم می‌شود و این ساعت بر همین اساس روی حجم آب مصرفی هر چاه سرشکن خواهد شد. بر این اساس هر کشاورز می‌تواند ساعت کارکرد چاه خود را بر اساس میزان نیازش در هر ماه تنظیم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->